streda 6. septembra 2006

Hlúpa?

Nedávno som mala celkom zaujímavú msnkovú debatu s kamarátom, ktorý žije v UK. Neviem, ako sme sa k tomu dostali, ale spomenul nejakú svoju známu, ktorá naletela sobášnemu podvodníkovi a ten ju potom obral o všetky ťažko zarobené peniaze. Vyjadrila som ľútosť nad dotyčnou. Muselo to byť pre ňu strašné, keď zistila, že človek, ktorému verila a myslela si o ňom, že mu na nej záleží, je len peňazí chtivý sviniar. Sebavedomie v prdeli a ešte aj švorc.


Kamarát mi oponoval, že veď je to to isté, ako keď obchodníci presvedčia zákazníka, aby kúpil aj to, čo v skutočnosti nechce. Využijú jeho hlúposť. Aj ona bola hlúpa a nechala toho týpka túto skutočnosť využiť, aby dosiahol zisk. Zarazilo ma to, ale v istom zmysle mal pravdu. Obchodníci hrajú na city, a hľadajú slabé miesta v človeku. Lenže predsa len, je trochu iné nechať niekoho veriť v lásku a potom ho odkopnúť a ešte obrať, než ho presvedčiť, aby si kúpil nejakú nepotrebnú haraburdu, alebo službu, ktorú nikdy nevyužije.

Kamarát potom utrúsil poznámku, ktorá mnou mierne zatriasla: „No, jasné, že bola hlúpa. Keby si ju videla, došlo by ti to. Veď má doma zrkadlo, malo jej to dôjsť. Ako mohla uveriť, že sa mu páči?“

No, mohla a veľmi jednoducho. Chcela uveriť. Chcela spoznať ten pocit, že ju má niekto rád. Nepochopiteľné? Pre mňa nie. Keď niekto hovorí, že ma má rád, a aj sa tak správa, mám pochybovať? Dokedy? Čo je dôkazom toho, že takéto slová nevypúšťa len s nejakým zištným úmyslom? Ktoré slová treba brať vážne a ktoré sú len kaleráby? Treba nabehnúť na amícky systém a podpisovať premanželské zmluvy?

Skúsenosti môžu za to, že sa voči slovám stávame odolnejšími. Získavame nadhľad. Filtrujeme. Pochybujeme. Chránime sa, ale zároveň prichádzame o krásnu eufóriu a pocit šťastia z vlastnej výnimočnosti a opätovaného (?) citu.

Je človek, ktorý túži byť milovaný hlúpy? Je naivný, keď uverí, že je výnimočný a hodný lásky? Je žena, ktorá síce nikdy nevyhrá súťaž krásy, úplne mimo realitu, keď uverí, že pre niekoho by krásnou byť mohla?

38 komentárov:

germa povedal(a)...

Otázočka: Právo na šťastie a lásku majú len krásni ľudia?

Pecosita povedal(a)...

ved prave!ma nasral kamarat...statocne

Charlotte povedal(a)...

co uz by to bolo, keby boli len same dokonale pariky a len oni by mali pravo na lasku a stastie? a co ostatne menej stastne osoby? je to vrcholne chora predstava. toto su podla mna veci, s ktorymi sa nema zahravat a zartovat o nich, lebo sa nikdy nevie ako zaposobia. myslim, ze kazdy ma pravo byt happy, aj keby mal tri oci :)

Ranya Dilah povedal(a)...

dievčatá, plne s vami súhlasím, pretože aj tí menej pekní ľudia, ktorí majú podľa iných nejakú telesnú vadu - čo ja považujem za choré, pretože nikto nedefinoval ideál krásy, sú šťastnejší než tí umelinovo krásni...holt, žije sa nám pekne....:)

Anonymný povedal(a)...

to mas tak, bud bude zenska o sebe pochybovat ci je dost dobra, zostane nad vecou a nikto ju neojebe, alebo o sebe pochybovat nebude, vrhne sa do toho, klapky na oci, usi (usta a rozkrok musia zostat vzdy otvorene), a moze stat, ze narazi na profika, nie je to vsak pravidlom, skor svetla vynimka utvrdzujuca, ze zivot je prdel .-)

Pecosita povedal(a)...

heh, ake zjednodusene a mudre...lenze, kde je ta hranica pochybovania? kedy je to zdravy obranny mechanizmus a kedy je to uz nezdrave citove ohradenie samej seba,hm?
ale tak ano, zivot je prdel ;) obla a svalnata :D

Anonymný povedal(a)...

teraz som si zasa cvrkol ja... eeech ten matusov pramen

Reed povedal(a)...

predmanzelske zmluvy na slovensku nejdu. stop. prestante riesit. stop. ked ma ma raz niekto ojebat (stop), tak tomu asi nezabranim. stop. ale rucim za to, ze si jebol poslednykrat. STOP.

Pecosita povedal(a)...

neznasam slovo riesit, hlavne v istych suvislostiach. a nemam rada telegramy...lebo som nikdy ziadny nedostala :D

Pecosita povedal(a)...

anonym: na to ti mozem odporucit jedine pampersky :D

holotrt povedal(a)...

Ten UK-friend je na moj vkus až priveľký cynik... a neviem, či náhodou o láske vie "velký kulový..."

hroch povedal(a)...

podla mna je strasna jedna dalsia vec: ze vdaka cynikom, ako je UK friend, ktori su vsade okolo nas, sa z mnohych z nas stavaju vecni pochybovaci. co je lepsie? verit, otvorit sa a potom omylom naletiet niekomu, kto sluboval a predstieral lasku... alebo neverit, ze mi niekto chce dat lasku a ocakavat, ze ma kazdy chce ojebabrat? ak to druhe, tak zijeme vo velmi smutnom svere...

3/4 povedal(a)...

Aspon iet pochyb, ze cynizmus existuje.

Pecosita povedal(a)...

hrosidlo: suhlas, uplny...asi treba najst nejaku obligatnu strednu cestu, ci co...blabla..sak vis...ale ako? kurnik sopa

3/4: stelesneny v mojom UK-kamaratovi :D

Anonymný povedal(a)...

Vzdy som veril v otvorenie sa a nikto ma neojebal. Ak chce clovek zazit velku lasku, inu moznost nevidim, aj za cenu rizika. Problem je, ze ak nahodou taka nepride, vysledkom je len niekolkokrat zlomeny clovek. Teoreticky je to jednoduche: vela riskujes a mozes vela vyhrat. Alebo aj nie a mozes si hladat psychiatra. Stredna cesta je mozno bezpecna, ale zaroven bez iskry. Tot moj nazor.

Anonymný povedal(a)...

cositta, ak konecne my same uverime, ze sme krasne, ziaduce a uzasne, budu to mat kalerabisti tazke....

Anonymný povedal(a)...

komu zalezi na tom, ci maju pravo na stastie a lasku len pekni ludia?

my tu pekni sme, ostatni nech sa staraju :))

Anonymný povedal(a)...

Vážení tvorcovia,
protestujem proti používaniu výrazov ako sviniar, prdel, haraburda a švorc!!!
Čo najdôraznejšie Vás žiadam o vyštvorčekovanie týchto výrazov v texte.

Ďakujem.

Pecosita povedal(a)...

a "ojebat" je v poriadku? to len aby som vedela, ci aj to mam vystvorcekovat ;)

Anonymný povedal(a)...

Inkriminované slovo "ojebať" je plnohodnotnou súčasťou slovenského jazyka, a preto nie je potrebné ho cenzurovať.

(písomné stanovisko 15 člennej komisie pod vedením PaeDr. J.Ch.,CsC.)

Anonymný povedal(a)...

"sa mu paci" je deeeeeeeesne subjektivne.....poznam aj lokalnu vitazku sutaze krasy, ktora bola takto "nachytana" - hehe stvorceky -......a veru tak - hezka sice je, ale prachy v haji a sebavedomie za nimi :/

Anonymný povedal(a)...

Dôrazne protestujem proti nasledujúcemu prispevku.

Anonymný povedal(a)...

prof. etc. prostestovat mozes, aj tak si napisem svoje: neznasam prizivnikov, vtedy robim prievan a vesiam, kamarat z UK je stale kamarat? nooo, snad este ze ked niekto tak neskutocne tuzi po laske a ma tak trochu zmagoreny mozog pre xy dovodov, tak sa moze stat ze zblbne...zamilovany clovek, hotova opica...ci ako to bolo/je a bude?
Slecny mi je uprimne luto...laska, kde ta beru? smrk, smrk

hrosica

hroch povedal(a)...

no uz sa ale nezdrzim. hrosica, kto si? sprav coming out. lebo tu vidim nejake naznaky klamliveho oznacenia tovaru a parazitovania na dobrej povesti spolocnosti. alebo si moja davno stratena manzelka / moje nemanzelske dieta...

hroch povedal(a)...

ale mam podozrenie... :)

Nick povedal(a)...

Clovek sa par dni snazi pracovat a uz je uplne mimo :)

Charlie, ma skoro prekotilo ked si napisala ty o idealnych parikoch :)) paprikoch teda ;)

Ryana, tvoj prispevok bol tiez dobry.. Mi prisiel taky na styl .. ti skaredsi ludia, este ze mna sa to netyka :) suhlasim s tebou :)) (ak by ma dakto obvinil z povrchnosti, pisem to zo srandy na odlahcenie temy :)

Cosita, co sa tyka clanku, asi je fakt dobre niekedy neriesit, aj ked to slovo nemas rada. Ani ja v prostate :) Mozno to chudak tak nemyslel, a ak hej, tak je chudak takisto .. co uz, tak to chodi...

A uz neviem viac co, idem makat ;) paaaa

Anonymný povedal(a)...

Protestujem proti tomuto blogu!

Pecosita povedal(a)...

nick: neriesim, len sa zamyslam. ked budem mat take obdobie, ako niektori clenovia nasej domacnosti, tak je vysoko pravedpodobne, ze sa nad podobnymi hovadinami zamyslat nebudem. teraz vsak take obdobie nemam, tak sa zamyslam. a ked mi niekto povie "neries" po tom, co som sa uz zamyslat zacala, vyznie to trosku...no...neprijemne :)

protestujem proti vojakom a vojne a nasiliu a zbraniam a hodnostiam! ;)

Reed povedal(a)...

by sa zislo to nejako uzavriet :)))

Anonymný povedal(a)...

Protestant, Katolik Xristianlığı, Íslam, Yähüd dine räsmiläşterü keşe qädär!

Säyäsättä azat bula häm?

Pecosita povedal(a)...

reed: co, chces ma zavriet? ;)

Anonymný povedal(a)...

to hroch: som uplne neskodna hrosica, ktora sa sem preklikala uplne neplanovane a zacitala sa a tu potom patricne stvrdla...poznas: Hrosi neplacou?...tak dako cez toto citanicko som sa dostala k oznaceniu/pomenovaniu hrosica a vyfasovala som uz aj dvoch hrochov, toho najmensieho som stratila, s vacsim spava (teda vedla, aby tu nemal niekto nahodou dake uchylne myslienky) dcera, no a mne ostal uz len ten nick...tebe by som mohla byt nanajvys tak matkou, ak by som ta splodila v pubertalnom veku...a stratena manzelka? ty si na obstarozne damicky? :)) Nelam si svoju makovicku nad nepodstatnymi malichernostami tohoto krasneho, uponahlaneho svetika. :)

MorningDew povedal(a)...

hroch, som sa teda zaradila medzi zviditelnene individua na tompto posvetnom pozemku :)
pa

Pecosita povedal(a)...

vitame ta hrosica..sranda, k hrochom som nikdy nemala nejaky zvlastny vztah...az doteraz ;)

Anonymný povedal(a)...

pecosita, hrosia family ti dakuje a tesi sa tvojej priazni :)

Anonymný povedal(a)...

Kokot to je, aj mna nasral. Peco, uz si s nim nepises, ze?

Anonymný povedal(a)...

Protestujem proti napätiu 1,5 Voltu v ceruzkových batériách.

Navrhujem zaviesť napätie 1,6 Voltu, z dôvodu vyššej efektivity pri napájaní el. spotrebičov, napr. mojej prenosnej ladičky hárf.

Anonymný povedal(a)...

dipl. Dr. psych. Jon Bon Jovi, Jr. said... - A ty si co za protestant? Ha?